IBFF European Championship 01. juni 2014

Stedet er Menton, Frankrike, og scenen er Palais de l’Europe. Den samme scenen jeg debuterte internasjonalt på 11. november 2007 i IBFA World Championship. Et par uker etter min aller første sceneopptreden på NBFA sitt norske mesterskap i Larvik. Da, som nå, konkurrerer jeg i klassen Masters 50+. Da var jeg en uke unna å fylle 60 år. I år blir jeg 67.
I 2007 var Roar Innlagen med som Coach. Og sammen med oss var Jonny Arntsen som senere også tok flere Mr. Univers titler i NAC. I år er også Roar Innlagen med som Coach. Men i tillegg har vi nå et stort og flott norsk team fra vårt nye åpne forbund UPBF.

Gunnar Bråthen

Gunnar Bråthen (66). IBFF EM 1.juni 2014. Bedre lår enn jeg noengang har hatt men må litt lenger ned i fettprosent for å konkurrere med ungdommen.

Dette mesterskapet blir derfor litt spesielt. Det er i dette miljøet min BB karriere startet og det er også her i Menton min sterkeste konkurrent i dag bor. Patrick Vil ble IBFA Mr. Univers i klassen +55 år i Sapri i 2013. I år fyller han 60.
Mitt mål er å være bedre enn det jeg var på IBFF NM i 2012 og jeg har ingen ambisjoner om å klare å utkonkurrere 50-åringene i min klasse. Skulle jeg ta den utfordringen måtte jeg nok gjøre ting jeg har bestemt meg for ikke å gjøre.

Den siste uken har jeg likevel gjort det meste annerledes i forhold til tidligere konkurranser.
Jeg har alltid vært tom og utslitt på konkurransedagene. Etter flere uker med lite karbohydrater har jeg normalt prøvd å tyne ut litt ekstra den siste uken. Startet med tre dager uten karbohydrater for så å karbe opp de siste to-tre dagene. Resultatet har alltid vært at kroppen ikke har respondert på oppkarbing.

Denne gangen har jeg spist normalt den siste uken og karbet opp tre hele dager før konkurranse. Resultatet er at jeg har mye mer overskudd og koser meg på scenen. Formen ble det den skulle være. Altså i rute til neste konkurranse 6.juli. En konkurranse i Italia hvor klassen er 65 år. Altså midt i blinken for meg. Men for å være sikker på å holde hele veien inn valgte jeg å ikke være superrippet til denne konkurransen i Menton.

I ettertid var det kanskje en feilvurdering siden jeg tilslutt valgte å ikke ta den slitsomme tur retur reisen til Sapri i Italia. Prøver heller å satse mot UPBF sin egen konkurranse «Battle of Giants» i Larvik 15.November.
I Menton endte jeg ikke uventet på 7.plass av 8 deltagere. Slo den eldste på 75 år men hat jo selvsagt ikke noen mulighet til å hamle opp med rippede «ungdommer» i 50-årene.

Det er 16 og 10 års aldersforskjell mellom meg og disse to konkurrentene.

Gunnar Bråthen (66) i midten.

Gunnar Bråthen (66) i midten.

 

Gunnar Bråthen (66) i midten

Gunnar Bråthen (66) i midten

Kommentarer er stengt.

