Hva blir veien videre for en 65 år gammel kroppsbygger?

Først en liten sannhetskorrigering: Jeg blir ikke 65 før 13. november.

Prosjekt NM 2012 er over.

Prosjektet ble vellykket men likevel ikke helt slik jeg hadde planlagt. Allerede i oktober 2011 startet jeg arbeidet mot NM i kroppsbygging 2012. Målet var klart i hodet mitt: Å bli den første norgesmesteren i klassen Masters +60 år og å få etablert klassen som en permanent klasse. Jeg visste at jeg ikke hadde noe å gjøre i en +50 klasse og jeg har skrevet en bok som også handler om hva som skjer med mannskroppen fra den er 50 år.

Mail 18. januar 2012 til styremedlem Bjørn Winberg i NKF :

«Hei
Jeg har mottatt medlemsavgift faktura for 2012 og ser at jeg må gi beskjed om jeg trenger lisens. Hovedmålet i år er veteran VM i den nye klassen +65 år. I oppkjøringen mot VM kommer jeg til å stille i NM men da i klasse 60 år. Ser ikke noe poeng å stille i +50 som jeg gjorde i 2010 selv om lineupen blir felles. +60 klassen  eksisterer jo selv om det ikke har vært noen deltagere i klassen tidligere. Jeg fyller 65 13. november.»

Svar 18. januar 2012 fra Bjørn Winberg:

«Hei Gunnar . Den er i orden vi snakkes . Bjørn»

Min konklusjon:

Jeg trener nå mot NM i +60 år.

Påmeldingslisten til NM inneholdt ingen +60 klasse

Og det skulle vise seg at de heller ikke var interessert i å sette opp klassen. Selv om det på det tidspunktet var 2 personer som forberedte seg til den klassen. Mitt eneste valg var å enten ikke å delta. Eller å delta i +50 år. Etter ett års fokus mot NM ble konklusjonen at jeg selvsagt måtte delta.

Men, jeg fikk dessverre ikke etablert en +60 års klasse. Det er også slik at ingen planlegger et år i forveien å starte treningen mot en klasse som ikke eksisterer. Styret må velge mellom høna eller egget.

For min del er det for sent

Jeg skal ha et års konkuransefri og deretter vil jeg søke mot forbund som har aldersklasser over 60 år. Det kommer ikke til å skje i NKF-IFBB dessverre. Men jeg har kjente i Italia, Frankrike og Storbritannia  som konkurrerer i klasser over 60 år. Og de har det gøy fordi de er mange.

2013

2013 blir året for magetrening. Mage-Lår er min svakeste posering og skal jeg ha noe å gjøre i fremtidige konkurranser så må magen forbedres. Punktum!

2013 blir også året for en reduksjon av treningsmengde på gymmen. Fra en 5-splitt til en 4-splitt. Den ekstra dagen skal allerede fra november i år brukes til klatring. En klatredag i uken er planen for meg og min kone Marit. Det blir innendørsklatring gjennom vinteren og utendørs fra vårparten 2013. Nå er vi i gang på Klatreverket.

2013 blir også året hvor vi skal kjøre mye mer på Snowboard frem til påske.

2013 blir også året hvor vi skal bruke terrengsyklene våre mye mer. Og jeg har en hemmelig drøm om å gruse noen gamle venner i Birkebeinerrittet. Smart trening og stor styrke skal legge grunnlaget for en debutant tid ingen hadde trodd på.

2013 er også året hvor vi kommer med flere treningsbøker. Boken Styrketrening og kosthold for voksne mannfolk har blitt svært godt motatt. Det har gitt oss inspirasjon til to nye bøker. Og vi ser at det kan være et potensiale for noen flere.

2013 blir også det året hvor Randi Skaug skal padle helt frem til Russergrensen i Sakteruta. Jeg har kjent Randi siden 70-tallet hvor vi var aktive i Dataforeningens styre og stell. Nå er jeg igang med å trene henne og gjøre henne klar til den siste og tøffeste delen av hennes padleprosjekt fra Trøndelag til Russland.

2014 Tja. Kanskje en konkuranse eller to. Men det blir på en internasjonal scene og gjennom et forbund som har flere utøvere i min aldersklasse.

Når jeg blir 70

Jeg har lovet Marit å være i god nok form til å kunne stå på scenen når jeg blir 70 år. Så da er det jo bare å trene da😉

2 kommentar to “Hva blir veien videre for en 65 år gammel kroppsbygger?”

  1. Michael Lissner Says:

    Uansett så kan du være utrolig stolt av det selv! Du stod på scenen i en fantastisk form!! Det var unfair konkurranse – 12 års alders forskjell. Ja – men du fikk vist at med stålvilje kan man som 64 årig fortsatt oppnå å bygge en fantastisk flott form. Du var en av dem som fikk størst applaus
    Jeg er stolt av å ha deg som Personlig Trener!

  2. Gunnar Brathen Says:

    Må bare si at veien mot NM har vært en kjempeopplevelse. Og at jeg storkoste meg på scenen under hele konkuransen. Arnfinn Benterud vant helt fortjent og har blitt mye bedre de siste to årene. Men det hadde vært gøy å visst hva resultatet hadde blitt dersom jeg hadde hatt 1% mindre underhudsfett.

Kommentarer er stengt.

