Formsjekk – 3.august 2012

Forrige gang jeg stilte i NM var i 2010  så jeg tenkte det kunne være interessant å sammenligne dagens tall fra min Tanita Inner Scan fitnessvekt med tallene fra oppkjøringen i 2010. Målingene med denne vekten er svært følsom overfor svingninger i vannprosent fordi forskjellen på fett, muskelmasse og skjelett er relatert til hastigheten på de elektroniske impulsene som sendes ut, og mottas, fra vekten. For å sammenligne målinger bør derfor vannprosenten være lik. Målingen fra 27.aug 2010 har tilnærmet samme vannprosent som dagens måling så derfor valgte jeg den som referanse.

Konklusjonen er at jeg har mindre totalt kroppsfett og mer muskelmasse enn for to år siden. Økningen har skjedd på armer, skuldere og bein. Jeg er usikker på hvor Teres Major og deler av øvre rygg og bryst havner i denne målingen men der har jeg også beviselig blitt større. Truncus er kroppens midparti.

Konklusjonen fra denne målingen er at jeg er i bedre form enn for to år siden.

Tanita fitnessvekt 27.aug.10 03.aug.12
Kroppsfett totalt 15,60 % 13,80 %
Vekt 90,9kg 90,2kg
Vann 63,40 % 63,30 %
Muskelmasse 72,9kg 74,6kg
   Venstre arm/skulder 4,3kg 4,8kg
   Høyre arm/skulder 4,5kg 5kg
   Truncus 43,6kg 43,2kg
   Venstre bein 10,2kg 10,8kg
   Høyre bein 10,3kg 10,8kg
Skjelett 3,8kg 3,8kg
Vedlikehold kcal 2207kcal/dag 2252kcal/dag

På kveldens formsjekk hos Tommi Thorvildsen ble underhudsfettprosenten målt til 8,3. Det tror jeg på. Har vært tvilende til min egen 8-punkts fettklypesjekk. Ikke på grunn av fettklypen, men på grunn av den formelen som ligger bak utregningen. Den formelen tror jeg ikke er tilpasseg eldre menn som konkurrerer i kroppsbygging, for å si det slik. Har følt at tallene ikke helt stemte med det jeg har sett i speilet.

Det er 8 uker igjen og det betyr at jeg må ned 3,3% for å nå minimumsmålet på 5%. Skal jeg under 5% må jeg ned 0,5% per uke.

Endrer dietten ved å redusere mengden havregryn til frokost fra 70 gram til 50 gram. Endrer den totale rismengden fra 120 gram til 90 gram. Endrer antall riskaker fra 6 til 5 etter trening. Og tilsist tar jeg vekk den ene eggeplommen i kveldsshaken på 8 eggehviter.

Ikke mye slingringsmonn i dette opplegget. Legg til at det er 5 styrkeøkter og 6 fettforbrenningsøkter à 1000kcal per uke.

FORMBILDER

Det blir ingen formbilder på denne bloggen. Eventuelle konkurrenter skal leve i uvisse🙂

2 kommentar to “Formsjekk – 3.august 2012”

  1. Michael Lissner Says:

    Veldig interessante målinger! Gått ned 0,7kg i totalvekt og samtidig økt med 1,7kg i muskelmasse er jo helt utrolig bra. Det blir spennende å få oppdatering etter formsjekken. Formen må jo bli helt sinnsyk bra når du stiller

Kommentarer er stengt.

