Starter oppkjøring mot NM og VM i 2012

Fredag 28. oktober 2011 ble beslutningen tatt.

Etter en grundig prat med Martin Engstrøm på Toppform om mulighetene for å kunne bli enda bedre blir kursen nå staket ut mot NM +60 år og VM veteran +65 år i oktober-november 2012. Jeg fyller 65 år 13. november 2012.

Miljøet på Toppform er svært godt, og i Team Toppform som ledes av Martin Engstrøm er det en rekke gode konkurransebyggere. Kim Torgersen og Geir Smaadal er to av dem som villig øser av sin kunnskap og det hjelper godt at Kim også har solid dommererfaring. Det var oppfølgingen og samholdet blant de som har deltatt i årets NM og Nordisk som fikk meg til å forstå at i et slikt miljø kan jeg få tett oppfølging helt til mål.

I NM 2010 holdt jeg ikke helt til mål og manglet mye på hardhet og definisjon. I tillegg manglet jeg trykk i musklaturen. Illustrasjonene jeg bruker nedenfor er fra NM og viser med all tydelighet at toppformen er langt unna.

I gjennomgangen med Martin var jeg spent på om jeg, i en alder av 64år, har noen som helst mulighet til å bli vesentlig bedre der jeg har mine største svakheter. Svaret fra Martin var utvetydig Ja!. Men jeg må trene riktigere og spise mer. 5 treningsdager i uken med prioritet på svakheter og en diett som må økes til 3400kcal. 3400kcal fordelt på 20 energiprosent fra fett og 40 energiprosent fra hhv protein og karbohydrater. Altså det motsatte av en lavkarbodiett. Lavkarbo funker rett og slett ikke dersom du skal bygge muskler, men er grei når du bare skal fjerne fett.

Mine utfordringer:

Forbedringsområder 2011-2012

Skuldre

Jeg har brukbart volum på fremsiden av skuldrene, men baksiden mangler fortsatt høyde og bredde. Ytre og bakre deltoides må prioriteres i forhold til fremre deltoides.

Øvre bryst

Midtre bryst er ok og bedre enn det ser ut på dette bildet. Øvre bryst trenger imidlertid mer volum. Det samme gjør nedre del av brystet og partiet ut mot sidene. Nedre del trenger mer volum fordi min gamle hud ikke trekker seg sammen og istedet blir liggende som et rynkete skinn når fettet forsvinner. Løsningen er da å få mer muskelmasse under skinnet. I et par år har jeg favorisert isoleringsøvelser med kabel hvor jeg trener innsiden av brystet. Altså inn mot midten av brystet. Det har gitt for lite volum ut mot sidene.

Armer

Sett forfra så ser underamene mine like tykke ut som overarmene. Jeg har underprioritert bicepstreningen det siste året etter store problemer med betennelse i bicepsfestet ved albuen året før. Samtidig har jeg i større grad unngått å bruke reimer i trekkøvelser hvilket har gitt kraftigere musklatur i underarmene. Den siste perioden har jeg kjørt mye dips og det har gitt bra volum på bakre del av triceps. Det lille tricepshodet på utsiden må nå prioriteres sammen med biceps.

Forbedringsområder 2011-2012

Lår

Jeg har alltid følt at lårene er min aller svakeste muskelgruppe. Ifølge Martin er det heldigvis ikke tilfelle. Han påpeker at innsiden er bra og at vastus medialis er bra. Nedre og ytre del av quadriceps kan imidlertid med fordel få mere volum og det kan jeg gjøre med smalere beinstilling og lengere serier i liggende beinpress.

Rygg

Ryggen har bra dybde men mangler endel på bredden. Her gjelder det ikke å treffe ytre og øvre del av latissimus, men å isolere Teres Major. Det er Teres Major som bygger bredden- Den har sitt utspring på samme sted på overarmsbenet som Latissumus, men er festet i Scapula. Den trekker altså overarmen ned mot Scapula.

Gluteus

Gluteus er relativt bra allerede men kan, og bør, bli enda bedre. Det betyr enda mer strake markløft og dype beinpress.

Kroppsbygging handler ikke om å bli sterk. Kroppsbygging handler om å pirke på detaljer for å se best ut på scenen.

 

Teres Major

Teres Major bygger volum under, og over, øvre del av Latissimus Dorsi

Kommentarer er stengt.

