2011 – ingen konkurranser – mer muskler

Etter flere år på rad med konkurranser og beinhard konkurranseoppkjøring er det deilig å bare kunne trene som normalt mens jeg observerer alle som nå er igang med forberedelsene til NM i oktober.

At et konkurransefritt år gjør godt er det unødvendig å utdype. Men at jeg, i en alder av snart 64 år, kan fortsette å bygge muskelmasse og bli enda bedre, er en gledelig opplevelse.

Jeg veide meg på fitnessvekten min idag, og sammelignet målingene med målinger fra 12. august 2010. Altså ganske nøyaktig ett år. Vannprosenten er lik for begge målingene (60,7%):

Vekt 2010: 91,3kg, 2011: 94,3kg

Muskelmasse 2010:  70,7kg, 2011: 74,8kg

Total fettprosent 2010: 18,4%, 2011: 16,6%

 

Jeg har endret treningen endel i 2011

Kjører nå mye mer baseøvelser som chins, pull ups og dips. Her kan jeg øke med vektskiver hengende rundt livet. Har også introdusert en øvelse jeg ikke har sett andre benyttet. Det er den jeg viser på bildet nedenfor. Poenget er å starte fra vertikal stilling med hodet ned. Deretter senker jeg med strak kropp ned mot horisontal stilling. Dette gir en ekstrem trening av latissimus og triceps.

Min spesialøvelse for latissimus og triceps

8 kommentar to “2011 – ingen konkurranser – mer muskler”

  1. Michael Lissner Says:

    Det er jo imponerende! Det svarer til at du har økt med 4.1 kg muskelmasse på 1 år!! Nå har du jo snart mer muskelmasse enn min samlede vekt

    • Gunnar Brathen Says:

      Ja jeg er imponert selv også. Har nettopp hatt en ny hvileuke og er igang igjen. Har endret programmet til variasjoner av fullkroppsprogram 4 ganger i uken. Trener altså hele kroppen hver gang men bare 2 øvelser per muskelgruppe. Litt forskjellige øvelser hver dag. Får se hvordan det fungerer. Men jeg tror nøkkelen ligger i nok protein i kosten, restitusjonspauser og at jeg trener veldig tungt og korrekt hver gang.

      h

  2. Hei!

    Interessant øvelse du har avbildet her. Du er tydeligvis en skikkelig spreking! Slik jeg forstår på forklaringen din så er startposisjonen vertikal med hodet ned? Kommer du i posisjon ved å ta svingfart og stoppe på toppen eller har jeg misforstått?

    • Gunnar Brathen Says:

      Hehe, nei jeg starter jo med å stå på gulvet, fester grepet og løfter underkroppen opp. Den delen er lett. Så henger du der da, opp ned. Og da skal du senke deg ned med strak kropp. Det er den vanskelige delen😉

    • Ja, det var noe slikt jeg så for meg. Og jeg regnet jo med at du begynte med å stå på gulvet🙂 Jeg lurte mest på hvordan du kom deg opp i utgangsposisjonen, og det ser jeg jo i videoen. Skal prøve selv, og se hvordan det går.

      Denne karen tar det et steg lengre, om du skulle behøve inspirasjon:

    • Gunnar Brathen Says:

      Fy flate !!!
      Da har jeg fått meg noen nye treningsmål🙂

  3. Hehe, da venter jeg spent på neste video fra deg!

Kommentarer er stengt.

