3 måneders pause gjorde godt

Jeg tok tre måneders treningsfri etetr NM i oktober. Det betyr ikke at jeg lå på latsiden men at jeg og Marit overtok en leilighet 3. november som vi totalrenoverte frem til jul. Første uken i Januar var jeg igang igjen og var spent på hvor lang tid det ville ta å komme tilbake til gammel form.

Svaret har jeg nå: Ca 1,5 måned.

Jeg har trent min gamle 4-splitt rutine og jeg har trent til maksimum på hver eneste treningsøkt. Kostholdet er tilbake til et treningskosthold med litt overskudd på kalorier. Resultatet er at jeg nå er tilbake til den formen jeg hadde før dietten startet mot fjorårest konkurranse.

Dette samsvarer med en artikkel jeg skrev for ett år siden: Hvor lenge varer resultatene av styrketrening

Der konkluderte jeg med at «skal du ta 2 ukers treningsfri så kan du like gjerne ta tre måneder». En konklusjon som skapte en viss debatt.

Essensen i artikkelen er et forskningsprosjekt som viste at styrkenedgangen etter en treningsperiode er størst de første to ukene for så å flate ut. Sett i sammenheng med at muskelfibre ikke forsvinner like fort som styrke og volum så tar det ikke så lang tid å bygge seg opp igjen.

 

Kommentarer er stengt.

