NM 2010 – Nå er det slutt

Det har vært et hardkjør uten like frem mot NM i kroppsbygging i år. Men nå er det slutt. Mer om det senere.

Det startet tidlig på vinteren med en ide i bakhodet om at jeg kanskje skulle konkurrere i år også. Min 4. konkurranse på tre år i strekk. Ideen ble forsterket da Ove Bekkevold, som fylte 50 år i år, lanserte ideen for forbundet NKF-IFBB om en +50 årsklasse. Da den ble vedtatt på vårparten var hodet igang. Det samme var min coach Rune Sørli. han fyllte også 50 i sommer. At jeg fyller 63 i november i år levnet jeg ikke en tanke. Det skulle jeg kanskje gjort.

Ideen om å kunne konkurrere i Norge på en større scene enn det jeg var vant til ga meg et startkick. Å bli norgesmester i 60-årsklassen i forbundet NBFA var stort. Men det hadde vært morsomt med en tittel i smekkfull Chateau Neuf. Det hadde nok gått fint om NKF-IFBB også hadde hatt en +60 klasse. Det ville vise seg at 10 år er en stor aldersforskjell når det gjelder hvor langt kroppen kan tynes og hvor hard den kan bli.

I tillegg hadde jeg backup i heimen da min kjære samboer, Marit, også liker svette, muskler og mye testosteron. Hun er bare 62, men leder senior styrke gruppetimer på Condis Stovner.

Som du skjønner så er det vi leser på sengen til morgenkaffen tidsskrifter om bodybuilding og trening.

Plasseringen ble som følger:
Bodybuilding Men Veteran ( 50), Oktober 2010
1. Rune Sørlie
2. Ove Bekkevold
3. Arnfinn Benterud
4. Gunnar Bråthen

 

Tre 50-åringer på pallen i +50

Det ble altså ingen pallplass på meg. Litt skuffende etter all den innsatsen og det slitet jeg la ned i månedene før konkurransen. Men når jeg ser på bildene så ser jeg jo at det er forskjell på en 50-åring og en som straks blir 63. Jeg er riktig nok større enn Benterud som knep 3-plassen og jeg har adskillig mer muskelmasse. Men, jeg klarer ikke å bli så hard som det som skal til. Det siste fettet er for vanskelig å bli kvitt og løs overflødig hud trekker seg ikke lenger sammen slik det fortsatt gjør på «ungdommen».

 

4.plass men smiler likevel

Ikke mye fett, men fortsatt for mye

For lite definisjon på lårene. Og magen får jeg ikke helt til. Løs hud trekker seg ikke lenger sammen slik det gjør på ungdommen.

Ryggen er slett ikke så verst

Bra bredde

Bra form til å ha passert 60, men sliten og sulten

Nå blir det mere variert trening i månedene som kommer. Det hjelper ikke med 4×12 repetisjoner på latsen når jeg holde følge med Marit på ski inn til Kikut. Målet nå er å fortsette å bygge, men også trene mye mer variert. Mer sykkel og mer ski skal leges inn i programmet.

Om jeg prøver meg på en konkurranse igjen får tiden vise. Men da må klassen hete +60 slik at jeg kan konkurrere på like vilkår.

5 kommentar to “NM 2010 – Nå er det slutt”

  1. Fortsatt imponerende Gunnar.
    Skjønner godt det er irriterende å tape for «ungdommen», men som du sier er det visse ting med alderen det er vanskelig å gjøre noe med.
    Sykle vet jeg du kan, men, skiturer gjør vel også nytten.
    Hva med svømming?

    • Gunnar Brathen Says:

      Blir skiturer og snowboard dager denne sesongen. I tillegg til at jeg selvsagt skal legge på meg litt mere muskler.😉

  2. Tom-Arne Jensen Says:

    Dette er imponerende! jeg er selv igang med å bygge muskler igjen etter ca 1 års pause.
    Har du noen tips om tilskudd i tillegg til proteinrik mat og pulver?
    Kikker litt på alt detta nye som stormer markedet, som lover gull og grønne skoger…
    Norge har jo også tillatt salg av frie aminosyrer nå.
    Håper du tar deg tid til å svare en opptrappende kroppsbygger på 30 år🙂

    • Gunnar Brathen Says:

      Heisann. Gøy å høre at du er igang igjen selv om jeg ikke kjenner deg.

      Viktige tiskudd er: Omega-3 (veldig viktig for fettforbrenningen) Kalsium Magnesium (dersom du trener HARDT trenger også beinbygningen din litt ekstra bggestoffer) Kre Alkalyn ( Gir økt muskeltrykk og økt kapasitet under trening) Glutamin

      Bruker du Kreatin i pulverform så vær klar over at det er svært begrenset hva som tas opp. Kreatin må oppløses helt i kokende vann før det tas opp 100%. Rører du ut kreatin i kaldt vann er det bortkastede penger. Kre Alkalyn er mye enklere.

      Ellers så kryr det av tilskudd som du kanskje trenger men disse er mer for hardcore bygge og konkurranseutøvere. Vanlig styrketrening og normal bygging trenger bare det jeg har nevnt ovenfor.

      hilsen Gunnar

  3. Tom-Arne Jensen Says:

    Tusen takk for svar! ja jeg går for krealkalyn og creatin ethyl ester.

Kommentarer er stengt.

