NKF-IFBB NM +50 2. oktober

Gunnar Bråthen

Neida, jeg skal ikke stille i Birken. Bildet er fra en treningstur på sykkel for to uker siden.

Jeg er igang med oppkjøring til NM i kroppsbygging lørdag 2. oktober og gleder og gruer meg. NKF-IFBB har satt opp en ny klasse +50 år og der stiller jeg. Litt over en måned før jeg fyller 63 år.

Jeg vet om to gode 50-åringer som stiller og forhåpentligvis blir det flere slik at klassen kan bli permanent. Jeg har ingen urealistiske tanker om at jeg kan være bedre enn gamle byggere som er 12 år yngre enn meg, men jeg har ambisjoner om å stille på scenen i enda bedre form en jeg var i fjor og vise at alder ikke nødvendigvis er noen hindring for å holde på med denne sporten. Slår jeg meg selv med god margin er jeg veldig fornøyd.

Opprinnelig skulle dette året være et treningsår uten en ny slitsom diett, men en samboer som er like ivrig som meg når det gjelder trening overbeviste meg om at jeg ikke kunne la vær i år heller. Avgjørelsen ble fattet da NKF-IFBB begynte å sysle med tankene om en +50 klasse. Jeg har konkurrert tre år i NBFA og IBFA og vært heldig å få være med på to VM, men antall utøvere i Norge er dessverre for få i dette forbundet. Det blir morsommere å stå på en scene med mange flere utøvere og mange flere publikummere.

Oppkjøringen startet for alvor idag 19. juni, men de to siste månedene har ikke vært idelle. For to måneder siden gjennomgikk jeg en snorkeoperasjon som medførte to pencillinkurer og en måneds treningsavbrekk. Store smerter gjorde at jeg hadde store problemer med å spise og drikke og vekta raste på grunn av uplanlagt underernæring. 24. juni reiste vi til Menton i Syd Frankrike og da hadde jeg fortsatt smerter og to dager igjen på en pencillinkur. Heldigvis gikk det bra og da kuren var over var jeg istandt til å begynne å trene igjen med et normalt matinntak. 3,5 uker i Menton med trening 5 morgener  i uken på gymmen til Eric Orrao fikk meg i rute igjen. Og sammen med Marit ble det også ettermiddagscardio på sykkel oppover tøffe bakker hver dag. Det kan du lese mer om her.

Nå er jeg tilbake i Norge og regimet frem mot NM har for alvor begynt. Ny diett er satt opp denne uken og treningen er lagt opp som morgenøkter søndag, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Ettermiddager er avsatt til cardio. Om været er bra blir det sykkel i marka. Er det regn blir det crosstraineren som nå står i garasjen.

Dietten er satt opp med 1800kcal (35gr fett, 220gr protein og 150gr karb) og vekta i øyeblikket er 91,4kg. Jeg skal ned en halv kilo denne uken og planlegger å ende opp på i underkant av 87kg i knallform. Det betyr enda hardere og med mindre fett enn i fjor.

2 kommentar to “NKF-IFBB NM +50 2. oktober”

  1. Awesome physique for that age! My respect! I donßt even look like that at the age of 31😉

  2. Gelder meg til å se det ferdige resultatet i Oslo! Stå på med cardio og streng diett.

Kommentarer er stengt.

