Diett på deff – Basisformelen

Du skal ned i fett men beholde mest mulig av muskelmassen. Start med å beregne proteinmengden. Proteinmengden skal være minimum 2gr per kilo fettfri kroppsvekt. På ekstreme kaloriunderskudd med veldig lite karbohydrater, bør proteinmengden være 2,5-3gr per kilo fettfri kroppsvekt.

Deretter legger du inn et fettinntak på 0,7 til 1 gram per kilo kroppsvekt. Spiser du mindre karbohydrater på en diett er det lurt å få mer kalorier fra fett da det stabiliserer blodsukkeret, øker metthetsfølelsen og opprettholder sunne hormonnivåer. En mann på 80kg skal altså innta mellom 55-80g fett per dag.

Deretter setter du karbohydratinntaket så høyt som mulig men slik at det totale kaloriinntaket er mindre enn det du forbruker. Jo saktere du forbrenner fett jo mindre er sjansen for å tære på hardt opparbeidet muskelmasse. 450 gram per uke i vekttap bør være maksimum. Går du lavere på karb må du fylle på med karb en dag i uken.

En lesverdig artikkel om diett på deff

2 kommentar to “Diett på deff – Basisformelen”

  1. Hei. Jeg lurer på noe med det her. Jeg har prøvd å regne ut mitt eget forbruk og lurer på om det er feil? Jeg er veldig liten da, jeg veier bare 49 kg, jente da, og syns det totale blir veldig lite! Kunne du ha hjulpet meg med å regne det ut bedre enn det jeg har gjort? Mitt kommer bare på litt over 1000 kcal. Jeg hadde tenkt å holde proteininntaket høyere enn karboen, jeg sliter endel med å spise nok protein hvis jeg får i meg for mye karbo. Da får jeg litt sånn sukkerkick om du kan si det sånn… Hjelp? Takk på forhånd!

    • Gunnar Brathen Says:

      Kaloribehovet ditt er avhengig av alder og hva du har som fettfri kroppsvekt. Altså hvor mye muskelmasse du har. Lite muskelmasse gir lavere kaloriforbruk. Jeg veier 94kg og har godt over 70kg fettfri kroppsvekt. Kaloribehovet mitt i hviletilstand er ca 2000kcal. Når jeg er på deff går jeg helt ned til 1800kcal i døgnet. Det er ikke sikkert 1000kcal er feil.

      Et virkelig eksempel:
      Kvinne 62 år og 52kg i svært god form: Hvilekaloribehov 1176kcal i døgnet.

Kommentarer er stengt.

