High Intensity Training – Heavy Duty Training

Det er høy intensitet som stimulerer muskeltilvekst, og det er lavt volum som skaper forutsetninger for at tilvekst kan skje. Dette mener Mike Mentzer, og Dorian Yates er et eksempel på at han har rett. Heavy Duty er ikke bare en disiplinert metode, den er en kombinasjon av to faktorer som er kjente for å påvirke muskeltilvekst nemlig tunge vekter (relativt) og progressive belastninger. Skjelettmusklene har tre ulike nivåer av styrke – positiv, statisk og negativ. Den positive styrken er svakest, og innebærer at man løfter vekten. Den statiske innebærer at man holder vekten stille i en viss posisjon, og den er større enn den positive styrken. Til sist den negative styrken som innebærer at man senker vekten. I den negative fasen er man som sterkest. De fleste kroppsbyggere, som trener bare volumprinsipper, tar seg ikke tid å analysere hver fase av en repetisjon kritisk, de gjør bare som alle andre. Oftest utfører de ikke engang den positive fasen rett, de slenger bara opp vekten. Når de siden når toppkontraksjon er de ikke klar over at de er sterkest i det området, og lar bare vekten falle ned igjen. Dermed mister de den viktigste, negative fasen der treningseffekten er enda større enn i den positive.

Geir Tverdal har publisert en fin artikkel om dette på iform.no

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: