Kjempekick og stor fremgang

gunnar_brathen.gifFør og etter 11.november 2007 er to forskjellige epoker. I hele fjor, frem til 11.november og VM i Menton, var hverdagen preget av diett og kampen mot fettet. Den kampen gikk naturlig nok på bekostning av muskelvekst. Det er ikke mulig å få til begge deler samtidig. Litt muskelvekst ble det riktignok. Spesielt på de svake områdene som utvendig skuldre og lats. Men VM i Menton ble primært en verdig avslutning på prosjekt «fett vekk»🙂

Etter 11.november har jeg gått over til kraftigere byggekost og kjører på med adskillig mere karbohydrater frem til og med middag som vi spiser en time etter trening. I bunn og grunn er ikke kostholdet særlig anderledes enn det var på vårparten i fjor men det er mere havregryn og grovt brød.

Jeg ligger nå på ca 2500kcal som jo er lite for en kroppsbygger men man må huske på at jeg med hjemmekontor er lite aktiv pluss at forbrenningen ikke er like høy når du har passert 60 år. 2500kcal ser ut til å være mitt vedlikeholdsnivå på treningsdager.

For uinnvidde betyr det at kosten nå ser slik ut:

  • Frokost kl 08:00 med 2 desiliter Bjørns Store havregryn utblandet i skummet melk pluss et scoop proteindrikk pluss en spiseskje omega3.
  • Mellommåltid kl 11:00 med fire grove bødskiver og en boks tunfisk utspedd med 1 spiseskje olivenolje.
  • Mellommåltid kl 14:00 med ett eple og et scoop proteindrikk.
  • Rett etter trening tar jeg en dobbel proteindrink med 1ss melis, 1ss kreatin samt 1ts glutamin.
  • Middag kl 17:30 med 200gr kylling, 1,5dl ris (før koking) samt mye grønnsaker (broccoli, løk, gulerøtter). Pluss en spiseskje olivenolje.
  • Mellommåltid kl 20:00 med en proteindrink og et eple pluss 1ts glutamin.
  • Kveldsmåltid kl 22:00 med et beger (300gr) Kesam Mager søtet opp med Fun Light og noen rosiner. Pluss en spiseskje Omega3.

På ikke-treningsdager halveres frokosten samt at proteindrinken etter trening forsvinner. På disse dagene er det ovnsbakt ørret på menyen. På Lørdager er det ukens kvote av rødvin sammen med en bedre middag av rødt kjøtt. På Søndager er det risgrøt til middag etter fruens ønske. Jeg kompenserer med en dobbel proteindrink til maten istedenfor rød saft.

Vekten øker men jeg har kontroll på fettet

Kraftigere kost kombinert med mye hardere trening gir resultater. Fra 11.november har jeg gått opp fra 85kg til 98kg. Utvendig fettprosent er nå 11,5 mot 9,1 i november. Planen er å nå 100kg til påske uten å gå ytterligere opp i fettprosent. Etter en morgenkardiopause på et par måneder drar jeg nå igang igjen med 3 ganger i uken fra begynnelsen av februar. 1 time på crosstraineren før frokost brennet 700kcal så da er jeg igang igjen.

I bakhodet lurer en konkurranse 31.mai. Det er IGP Classics som i år også blir et IBFA nordisk stevne. Det hadde vært gøy med en nordisk tittel i 60-års klassen og jeg tror jeg skal klare å komme meg ned i en fettprosent på 8. Og ha en matchvekt på 90kg. Da vil jeg være i adskillig bedre form enn jeg var i november.

Klærne blir for små

Jeg har måttet bestille ny penjakke, skreddersøm størrelse 56, og med skråere skuldre og smalere liv enn det som er normalen. Kuult. Har også gått opp til XXL i skjorte. Det er også kuult. Og buksene begynner å bli trange i lårene.

Kommentarer er stengt.

