Strikt gjennomføring av øvelser for bryst

bbbenchpress.gifBenkpress

Tips: Husk å ikke bruke skuldrene for å demonstrere at du kan presse tyngre en kompisen din. Øvelsen kan da lett føre til belastningsskade i skulderen. Om du fører stangen ned mot midt på brystet trener du bredden på midtre bryst. Normalt er du sterkest i denne posisjonen. Om du fører stangen ned mot øvre del av brystbenet / halsgropen trener du øvre bryst. Dette forsterker du ved å benytte bredt grep.

bbdeclinepress.gifDecline benkpress

Tips: Denne øvelsen trener nedre bryst. Husk å ikke bruke skuldrene for å demonstrere at du kan presse tyngre en kompisen din. Øvelsen kan da lett føre til belastningsskade i skulderen.

dbfly.gif

Flyes

Tips: På samme måte som for benkpress kan denne øvelsen utføres på forskjellig måte. Ved å benytte 90 graders vinkel mellom overam og overkropp trener du midtre / indre bryst. Bruker du større vinkel (hantlene lenger bak) trener du mer av øvre bryst ut mot skulderpartiet. Kjører du denne varianten kan du også presse tomlene opp mot taket slik at du legger mere press på bakre del av hantelgrepet.

dbbenchpress.gif Benkpress med hantler

Tips: Denne øvelsen trener midtre bryst. Ved å bruke hantler involverer du flere støttemuskler enn ved benkpress med stang. Skal du trene øvre bryst kjører du samme øvelsen i skråbenk.

dbpullover.gifPullover

Tips: Denne øvelsen trener øvre bryst. Legg merke til at albuevinkelen er fast gjennom hele øvelsen og at øvelsen stopper på topp. Dette er IKKE en triceps øvelse og triceps skal ikke involveres slik som i den klassiske triceps med z-stang ned til pannen. Som for flere av disse hanteløvelsene er det ofte slitsomt å få opp hantlene i den første repetisjonen. Spesielt når du kjøre tungt mot maks belastning. En løsning på dette er å plassere hantlen stående bak benken og starte repetisjonen bak hodet ved å hente hantlen fra gulvet i startpunktet på øvelsen.

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: