Jeg er klar for NM i kroppsbygging 27.oktober

Det er en uke siden jeg meldte meg på i +50 års klassen i NBFA NM. Dermed fikk jeg den grublingen ut av hodet og kan konsentrere meg om min konkurransedebut som kroppsbygger. Drøye to uker før min 60-års dag.


Foreberedelsene er slitsomme men likevel morsomt. Og det gir et vanvittig adrenalinkick å skulle entre en scene og bli bedømt for 10 års trening og trekvart års ekstremt fokus.

Jeg har vært på konstant diett siden februar og gradvis gått ned fra 97 til 87 kilo (i øyeblikket). Likevel har jeg jeg hatt en bra muskelvekst på priorirerte muskelgrupper og føler meg i kjempeform. Dietten den siste måneden er selvsagt strammet ytterligere til og med unntak av søndager er det null karbohydrater med unntak av det lille som finnes i en stor dose grønnsaker på middagstallerkenen ledsaget av enten kylling eller ørret.

Dern siste uken før konkurranse blir ennå mere ekstrem med stort vanninntak frem til torsdagen. Deretter skal vannet gradvis kuttes og fra fredag skal jeg ikke drikke vann overhodet. Første del av uken sørger for at kroppen setter i gang «tømmesystemet» og etter at vanninntaket er stoppet fortsetter kroppen å tømme seg for vann. Dette forsterkes ved at også saltinntaket stoppes et par dager før konkurransen. På den måten blir det minst mulig vann i det som er igjen av underhudsfettet og musklene blir mere synlige. De siste timene før konkurransen på lørdag 27. oktober fylles det så på med karbohydrater (uten vann). Dette fører til økt blodgjennomstrømming og dermed økt volum i blodårene. Blodårene på for eksempel biceps skal dermed være godt synlige og «ligge utenpå» muskelen. Om jeg får til denne timingen gjenstår å se. Resultatet vil også være avhengig av hvor langt ned jeg klarer å komme i fettprosent.

Cardioøkten på en time før frokost er nå suplert med 40 minutter på tredemølle på ettermiddagen. På treningsdager skjer dette rett etter workout på gymmen og altså på tomme insulinlagre.

Poseringer har jeg øvd på et par uker allerede. Det er standard kvartvendinger og 7 obligatoriske poseringer. I tillegg øver jeg inn et friprogram ledsaget til musikk. Musikken er satt sammen av tre elementer med en rolig start, et mellomspill og en avslutning i høyere tempo og med større trykk. Varighet ca 2 minutter. Poseringsbukse er bestilt og er underveis fra sefa.no og brunfargen blir noen lag med Pro-tan.

Kommentarer er stengt.

