En kroppsbyggers sommer

dscn1135_edited.jpgHva annet kunne være tittelen på denne oppsummeringen av juni, juli og halve august. Året før ilddåpen som jeg har annonsert for hele verden. Ingen skal etterpå kunne si at jeg ikke har tatt oppgaven seriøst nok. Streng diett, knallhar trening og ekstrem fokus.

Juni var preget av streng diett og morgencardio 5 dager i uken i kombinasjon med relativt hard trening fire dager i uken. Selv ferien på neste tre uker i Menton forstyrret ikke dette opplegget. Treningen gikk unna på gymmen til Eric Orrao og pub besøkene sammen med fruen og venner om kvelden besto for mitt vedkommende i inntak av espresso og fruktsaft. Det franske brødet og de franske ostene smakte jeg ikke i det hele tatt.

Etter hjemkomsten fra Frankrike, siste uke i juni, bevilget jeg meg en ukes treningsfri (hvile og restitusjon) men opprettholdt dietten og morgenøktene med cardio.

Juli besto jo som de fleste nå har erfart av regn og dårlig vær. Altså ideelt for å gå på gymmen uten å føle at man har forsaket noe. Regnet gjorde imidlertid at jeg valgte å droppe cardioøktene og heller krympe litt mere på karbohydratene og det daglige kcal inntaket.

August har vært en fortsettelse av juli med fire treninsgøkter i uken, litt justering av dietten og ingen morgenturer.

Det har virket
Resultatet viser fortsatt fettreduksjon og jeg er mer sikker enn noen gang på at tydelige magedefinisjoner er innen rekkevidde «innen relativt kort tid». Jeg har jo i utgangspunktet ikke hastverk men jo lenger jeg holder dietten jo mere slitsomt blir det.

Jeg har imidlertid endelig akseptert (en mental utfordring) nytten av ekstremt karboinntak fra lørdag kveld til søndag ettermiddag. Altså effekten av å sjokkere kroppen med store menger karbohydrater som setter igang høy forbrenning (med tilløp til svettetokter på natten). En forbrenning som fortsetter i starten på uken, men som da må skje fra fettlagre siden karboinntaket fra søndag kveld er skrudd tilbake til minimum. I tillegg får jeg fyllt opp glykogenlagrene slik av beinøkten som jeg nå har lagt til mandager kan gjennomføres med større trykk og tyngre vekter.

Jeg bommet på dietten i Juli
Hvordan kunne det gå til? Et stykke ut i Juli begynte jeg å bli utålmodig. Dette skjedde ytterst lite, eller ingenting, med vekt og fettprosent. Jeg begynte å gruble og Rune ble involvert i grublingen. Hadde jeg nådd ett eller annet platå? Hadde kroppen etter flere ukers ekstremt lavt karboiintak skrudd ned forbrenningen til å passe med kaloriinntaket? Var det forskjell på en 60 år gammel kropp og en 30-åring?

Det slo meg en natt. Svaret MÅTTE ligge begravet i dietten ett eller annet sted. Og ganske riktig. Etter å ha brukt PC programmet en sund og laget dagsplaner på mat er det lett å begynne å ta ting på feelingen. Jeg hadde jo lest ett eller annet sted at for å unngå å forbrenne muskelmasse på diett må man kompensere reduksjon i karbohydrater med økt protein- og fettmengde. Jeg kalkulerte dagsrasjonen på nytt og kom frem til at jeg lå på 2100kcal som er vedlikeholdsnivået mitt når den eneste fysiske akiviteten er fire workouts i uken. Jeg hadde økt proteinmengden til et godt stykke over det som var nødvendig. Så konklusjonen på det hele var at jeg fjernet en boks med makrell i tomat og et scoop proteindrikk. I tillegg flyttet jeg morgenens desiliter med havregryn frem til måltidet rett før trening og gjorde noen andre små forandringer.

Dietten ser i øyeblikket slik ut:
Eksempel: 26 July 2007

FROKOST
Udo’s Choice, 1ss=8ml (7.7gr fett, 0.1gr protein, 0.0gr carb, 71,2kcal)
Youghurt Yoplait 0.1%, 125gr ( 0.1gr fett, 4,3gr protein, 16.2gr carb, 89,3kcal)
Whey Protein Gold 30gr (1gr fett, 24.5gr protein, 2gr carb, 115kcal)

LUNSJ
Tunfisk i vann 150gr ( 1.8gr fett, 36.7gr protein, 0gr carb, 165kcal)

MELLOMMÅLTID (før trening)
Whey Protein Gold 30gr (1gr fett, 24.5gr protein, 2gr carb, 115kcal)
Havregryn, 1dl=40gr (2.8gr fett, 5.2gr protein, 24.4carb, 146kcal)

ETTER TRENING (middag)
Whey Protein Gold 30gr (1gr fett, 24.5gr protein, 2gr carb, 115kcal)
Kyllingfilet 200gr ( 6.2gr fett, 43gr protein, 0gr carb, 230kcal)
Masse grønnsaker broccoli, løk, gulrøtter (ikke beregnet innhold)

MELLOMMÅLTID
Cottage Cheese 300gr (12.9gr fett, 38gr protein, 4.5gr carb, 288kcal)

KVELD
Whey Protein Gold 30gr (1gr fett, 24.5gr protein, 2gr carb, 115kcal)
Udo’s Choice, 1ss=8ml (7.7gr fett, 0.1gr protein, 0.0gr carb, 71,2kcal)

Totalt 46,58gr fett, 231gr protein, 63,7gr carb, 1614kcal

Dette er ca 500kcal under mitt vedlikeholdsnivå. Husk at jeg har hjemmekontor og normalt er stillesittende utenom treningsøktene. Dette betyr også at det IKKE er rom for vin på terassen eller snacks sammen med fruen.

Unntaket er lørdag kveld til søndag ettermiddag. Lørdag kveld er gourmetmiddag med dessert og en riktig god vin. Søndag moegen starter med en solid havrefrokost (2dl havregryn) og følges opp utover dagen med riskaker med honning, fyrstekake, kjempelunsj etc etc. Fra kl 18:00 er det bom stopp. Kveldsmaten bringer meg tilbake til rutinen og består av en proteindrink.

Kommentarer er stengt.

