For et slit og for noen forsakelser!

standardbestilling-150.jpgEtter den nye målemetoden for fettprosent som du finner her ligger jeg i øyeblikket på 11,9%. Det betyr at jeg har tatt ytterligere 2% fett siden 9.juni og jeg veier nå 92kg. I midten av juni reiste jeg igjen til Menton i Frankrike (fruen kom etter st.Hans) og strammet ytterligere til på dietten vel vitende om at oppholdet i Frankrike ikke kunne bli som før.

Dietten ble innstilt på 0 (null) karbohydrater hvilket betød intet inntak av melbaserte produkter, ris, poteter, vin etc. Altså alt som er godt. Når også alt av meieriprodukter også er fjernet fra dietten vil den for de aller aller fleste ikke bare være kjedelig, men umulig. Men hva gjør man ikke når målet er viktigere enn matlivets fornøyelse.

Steinalderdietten

Jeg har blodtype 0 hvilket betyr at jeg ifølge boken ”Blodtypedietten” av Dr. Peter J. D`Adamo og Catherine Whitney har «arvet» jegerens toleranse for matvarer. Steinalderfolkets diett bestod av protein fra kjøtt, små mengder karbohydrater og ingen meieriprodukter. Til og med i dag tåler blodgruppe O ikke meieriprodukter og mat som hvete.

Jeg har i alle år spist mye meieriprodukter og hvetebaserte produkter. Selv om inntaket av hvete ble drastisk redusertallerede i januar til fordel for mere havre og fiber okte jeg gjennom hele vårsesongen inntaket av meieriprodukter ved å sette 600gr Cottage Cheese på menyen hver dag.

Tiden var altså moden for et eksperiment allerede for halvannen måned siden og Cottage Cheesen forsvant ut av menyen. Det jeg i praksis gjorde for litt over to uker siden var også å fjerne mesteparten av karbohydratene og øke inntaket av fiskeolje, olivenolje og protein.

Hvordan reagerte jeg på minimum av karbohydrater?

Null karbohydrater er i praksis umulig så jeg iler til med en liten korreksjon: Epler og grønnsaker sto på matplanen. Ikke mye karbohydrater i dette heller om du ikke spiser mengder. Stikk i strid med alle kroppsbyggeres råd fortsatte jeg å trene så nært opp til maksimale vekter og med 10-12 reps. Altå ikke 80% intensitet og mange reps. I tillegg gikk jeg en rask times tur før frokost 6 dager i uken.

Den første uken gikk bemerkelsesverdig greit siden fruen ennå ikke var ankommet og jeg kunne disponere dagen selv. Treningen ble gjort unna mellom kl 09:00 og 11:00. Etter en lunsj bestående av en boks tunfisk eller en boks makrell uten tilbehør klarte jeg fortsatt å jobbe et par timer vd PC’en. Deretter var det relativt tomt både i hodet og kropp og det var mange turer frem og tilbake til sofaen. På kveldene hvor vi normalt tar oss en tur på en cafe eller pub for et glass vin eller en øl valgte jeg å bli hjemme for ikke å bli fristet.

Uken etter kom fruen nedover og da ble det noen flere byturer. Jeg klarte likevel å begrense meg og jeg husker jeg satt med en dobbel espresso og et glass tomatjuice mens de andre koste seg med god vin. Summa sumarum kom jeg gjennom to og en halv uke i mat og vinlandet uten å fravike min oppsatte diett. Galskap vil de aller fleste mene og jeg er tilbøyelig til å være enig.

Ketose

I praksis betød det lave karboinntaket at jeg første uken gikk inn i Ketose. Altså en tilstand som opptrer når du komme runder ca 30gr karbohydrater per dag.

Sakset fra Lommelegen:

Spiser du mindre enn 20-30 gram karbohydrater pr dag, går inn i det som heter «benign kostindusert ketose», en tilstand hvor kroppen settes i fettforbrenningsmodus, som følge av at du ikke tilfører nok karbohydrater for å opprettholde blodsukkeret, og kroppen «tvinges» således til å bruke av «sperret konto»🙂 , dvs fettlagerene.

I en slik ketosetilstand, så får en to store bonuser:
1) Ketonlegemene som dannes ved fettforbrenning virker på apetittsenteret i hjernen, og virker sterkt apetittdempende. Man er 0 -null- sulten !
2) Ketonlegemene virker lett psykostimulerende, en slags naturens egen «high», (antagelig en konstruksjon fra steinalderen, hvor en sulten huleboer som ikke hadde spist på en uke, fikk nytt mot og energi til å gå ut å jakte påny, med tom mage, men skjerpet mot og klartenkthet !)

Men vær dog aldeles klar over, at du må trene på en 70-80%; av intensitetsnivået av hva du ellers kjører.

Min uerfarenhet

Først vil jeg si at de «eksperimentene» jeg gjør i år er for å skaffe meg nødvendig erfaring og ikke minst kunnskap om hvordan kroppen min fungerer på ulike dietter i ulike treningsperioder. Dette er altså ikke noe du skal forsøke uten kyndig veildening. Og spesielt ikke om du bare er normalt aktiv og ønsker å gå ned i vekt.

Min uerfarenhet gjorde at jeg ikke reduserte treningsintesiteten til 70-80% fordi jeg som «lommelegen» sier var mentalt på topp og heller ikke sulten. Og selv om også Rune Sørli (min trener) sier det samme så må det erfares før læring finner sted. Jeg gjorde da heller ingen særlig oppkarbing i helgene fordi jeg ble besatt av å komme ned til en tilstand av definerte magemuskler. Dvs lav fettprosent. Rune ble litt forbannet men skjulte det godt

Så kom nedturen

På flyet hjem fra Nice sist søndag og hele søndagen var jeg trøtt. Veldig trøtt og med en følelse av utmattethet. Likevel startet jeg opp igjen mandag morgen (denne uken) med en times rask gåtur og ny treningsøkt på Condis her på Lørenskog kl 15:00. Da hadde jeg ingen styrke igjen (følte jeg) og klarte bare 50% av det jeg hadde klart foregående uker. Det samme skjedde igår (tirsdag). Følte meg opplagt da jeg ankom trening men i det øyeblikket jeg begynte å bevege hantlene forsto jeg at her var det tomt. Helt tomt.

iform.no Fysikk 2007

iform arrangerer sin årlige sommerkonkurranse med innsending av bilder og bedømming av en meget erfaren jury. Her har det normalt bare vært ungdommer som har sendt inn sine bidrag men iår har jeg i to ukers tid hatt planer om å delta. Fristen for innsending av bilder er 10.juli og denne uken er derfor en bevisst simulering av hva en kroppsbygger gjør den siste uken før en konkurranse. Med unntak av at jeg ikke tok oppkarbing sist helg alvorlig nok.

Jeg har altså en uke hvor jeg fortsetter med null karbohydrater man-onsd og øker samtidig vann og saltinntaket. Glykogenlagrene skal tømmes helt. Fra torsdag økes karbohydratinntaket samtidig som vann og saltinntaket reduseres. Altså påfylling av glykogen.

Fra fredag kveld er det null vann. Fredag er det også bare forsiktig gjennomkjøring av alle muskelgrupper. Lørdag er det 100gr havregryn og 100gr kalkun til frokost. Kl 11.00 er det riskaker uten salt, litt kalkun og rosiner pluss litt pump. Kl 12:00 er det fotografering, dog uten at jeg er i mål med definerte magemuskler. De må jeg vente ennå noen uker på men jeg gir meg ikke før jeg er der.

dscn1094-140.jpg Bildet viser hvordan jeg så ut for en måned siden. Nye bilder kommer over helgen og skal da vise status med standardposeringer.

Kommentarer er stengt.

