Exhausting

Det er Torsdag kveld og det nærmer seg slutten på den siste uken her i Menton før hjemreise på Lørdag. På gymmen hos Eric Orrao er det flere som nå har gjort siste pump før en Fransk nasjonal konkurranse til helgen. Blant dem to debutanter. En på 24 år på en på 60 år. Bon Courage var min hilsen til dem idag. Selv tenker jeg mest på hvor slitsomt det kommende året vil bli. Det er ikke noe poeng for meg å bare delta i et NM. Målet er å yte maksimalt og for å få til det må jeg yte maksimalt hver eneste dag de neste 17 månedene.

Riktig mat i riktig rekkefølge til bestemte tider. Dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. Riktig trening og strikt gjennomføring i forhold til hva som må forbedres. Hele tiden. Dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. I tillegg må jeg tjene penger. Som selvstendig næringsdrivende og ansatt hos meg selv må jeg hele tiden være på jakt etter nye prosjekter og de jeg har må gjennomføres slik at kunden helst er mer enn fornøyd. Jobben min forutsetter at jeg har et hode som fungerer og her kolliderer det hele til tider.

Her i Menton, disse fire ukene, har jeg, for å høste litt lærdom fra Eric Orrao og hans disipler, vært nødt til å legge treningen til kl 09:00 på morgenen, fire dager i uken. Jeg er glad jeg skal hjem på Lørdag og at treningen på Condis fra mandag er fra kl 15:00 og utover.

Hodet trenger karbohydrater for å fungere. Så hva gjør du når det ikke er flere karbohydrater igjen? Du slutter å fungere!

Min diett består av ca 300gr protein og ca 180gr karbohydrater i døgnet. Karbohydratene kommer inn i stor mengde med morgenens havregrøt og en stor dose etter trening, hvilket er nødvendig for da er jo lagrene tomme. Når treningen er på morgenen så blir lunsjen det siste store karbomåltidet med kylling/tunfisk og ris/pasta. Når jeg i tilllegg tar ut «alt» på hver eneste trening så er jeg sliten. Og etter lunsj er jeg således fysisk og mentalt tom. Og jeg mener TOM.

Det eneste jeg tenker på er hvile, hvile, hvile. Et par timers kundearbeid foran PC’en kan vente til ettermiddagen. Men da er det ennå færre karbohydrater i «brenselscellene» og jeg tenker: «det får vente til i morgen».

På mandag hadde jeg atter en slik dag og på tirsdag murret forrige ukes ryggtrening fortsatt i hele ryggtavla. Tirsdag er ryggdag. Og jeg hadde noe kundearbeid jeg MÅTTE få unna. Løsningen var å flytte ryggdagen til onsdag og bruke ALLE karbohydratene på hjernearbeid. Det var den mest effektive dagen på fire uker.

Men, onsdag var det «back to the routine». Altså den forskøvne ryggdagen med påfølgende stort hvilebehov resten av dagen. Og idag var det på’n igjen med forside bein og mage og i morgen er det bakside bein, skuldre og legger. Er det rart jeg lenger hjem til den normale rutinen hvor jeg kan bruke hodet til kundearbeid hele formiddagen og ta ut resten på trening?

Tar jeg ut alt?

Ja det skal jeg love.

Her er et resyme av onsdagens ryggdag:

Første øvelse var kabelroing 4×10 opp til 70kg. Strikt gjennomføring til 90% og helt nede mot navlen. Jeg tenker så det knaker på latsen, presser albuene inn mot sidene og forsøker å ikke involvere skuldrene.

Etter denne «oppvarmingen» velger jeg sittende enhåndsroing i benk. Vet ikke hva øvelsen heter men den har «latsbane» og jeg drar igang med 4×10 opp til 40kg i siste sett. Igjen konsntrerer jeg meg om lave skuldre og sittestillingen i benken sørger da for at denne også «treffer» latsen. Bruker denne øvelsen fordi hantlene til Eric bare går til 20kg og det er litt for lite for min hantelroing.

Deretter går jeg over på nedtrekk foran med rohåndtak. Med brystet opp og frem og rett i ryggen treffer denne midt i ryggen. Jeg har fått beskjed av Rune om å trekke samme ryggtavlen det beste jeg kan og poenget med denne øvelsen er å bygge en dypere rygg. Igjen er det 4×10 og jeg avslutter på 70kg. Begynner å kjenne det skikkelig i ryggen og hadde jeg startet med denne øvelsen ville jeg ikke hatt noen problemer med å kjøre kroppsvekt.

Siste ryggøvelse er nedtrekk bak hodet. Her skal det også trekkes sammen i ryggens øvre del og jeg merker at jeg nå nærmer meg det punktet hvor jeg ikke har mere å gi. Likevel gjennomfører jeg også her 4×10 men avslutter med 70kg på topp.

På dette tidspunktet må jeg legg inn 10 minutters hvile før avsluttende runde med triceps. Jeg har valgt å legge triceps sammen med rygg og biceps sammen med bryst. Da får jeg kjørt både biceps og triceps to dager i uken. En indirekte og en direkte.

Første av to tricepsøvelser er 4×10 med z-stang liggende på ryggen, loddrette overarmed og føring av stang ned bak hodet. Starter med 20kg skiver og øker til 30 og avslutter med 2×10 med 40kg skiver. Deretter kjører jeg igang med 4×10 enarms tricepspress med hantel over hodet. Her kjører jeg lettere hantler på 12kg. Vanligvis avslutter jeg med tricepspress med tau men denne gangen har jeg ikke mere å gi.

Det er derfor tid for medbragt niste: 2scoop protein, 1ts kreatin, ett scoop karbopulver ferdigblandet i en halv liter vann. Deretter på sykkel hjem for å lage lunsj. Denne gangen er det en boks tunfisk, to egg og en boks mais.

Deretter et par timer på sofaen, utslitt

Og her er et resyme av dagens lår og magedag:

Først oppvarming med 4×12 sittende lårcurl på fullt magasin. Her hos Eric betyr det 50kg. Det biter likevel og melkesyren kommer når du presser oppover så mye du orker.

Deretter Hack Squat. 4×12 med baken helt ned på plata og 30kg på stanga. Det høres ikke mye ut men prøv selv. Jeg sparer litt for jeg vet det kommer mer.

Tredje øvelse er beinpress i maskin. Igjen tar ikke denne mer enn 200kg og jeg kjører derfor 4×15 i jevnt tempo. Uansett tar beinøvelsene på og bruker alt oksygenet du makter å få ned i lungene. Og etter på hiver du etter pusten.

Siste og avsluttende øvelser på lårene er Sissy Squat som jeg har lært av Rune. Idag ga den skikkelig pump, selv uten ekstra skiver i beltet. For de som lure på hva Sissy Squat er så er det bilde her.

Deretter var det mage hvor jeg bruker en sittende crunch øvelse og kjører 4×15 med maksimal skivevekt. Denne gangen med skivevekt på 60kg.

Deretter var det den sedvanlige «matpakka», sykkel hjem og ny lunsj etterfulgt avå slokne på sofaen i to timer. Fruen reiste hjem til Norge sist lørdag så derfor er det ingen som dytter meg igang med jobbarbeid.

Og på fredag (imorgen) er det bakside lår, skuldre og legger så jeg tror jeg utsetter kundearbeidet til mandag.

Har jeg tatt ut alt? Usikkerheten kommer alltid litt i ettertid. Kanskje jeg kunne klart en repetisjon til? Kanskje jeg kunne klart 40kg i Hack Squatten?

Kommentarer er stengt.

