I.B.F.A. World Championship 2007

Menton – France November 11th
Ja, Eric Orrao, som driver Universe Gym i Menton, og hvor jeg trener nå i april, mente jeg er i god nok form til å gjøre det bra i klassen 55+. Det er Eric og hans kone Linda sammen med partneren i Universe Gym som arrangerer denne konkurransen her i herlige Menton. Og jeg er overbevist om at de fleste seriøse norske kroppsbyggere ville slått knockout på franskmennene og -kvinnene.Jeg tok selvsagt invitasjonen som en gedigen kompliment og Eric mente jeg hadde mengder av tid til å få vekk resten av underhudsfettet. Jeg takket imidlertid høflig nei og forklarte at det norske mesterskapet i kroppsbygging 2008 i øyeblikket var viktigere. Og for å få en maksimal uttelling i 2008 trenger jeg mere muskelmasse. Og mere muskelmasse er ikke mulig å kombinere med deffing i fem måneder på lite karbohydrater. Skal jeg opp fra 63cm i lårene til 70cm trengs ikke bare protein, men også mengder av gode karbohydrater.

MEN, jeg anbefaler norske kroppsbyggere å vurdere en høsttur til Menton, og denne konkurransen. Den passer jo fint inn etter det norske mesterskapet i oktober.

Kanskje jeg er dernede? Jeg fyller 60 år 13.november og konkurransen er 11.november. Det skjer mye i kulissene forut for en 60-års dag, men jeg tviler på at jeg kan melde forfall fordi jeg skal konkurrere i kroppsbygging i Frankrike.

På Universe Gym, hvor jeg trener, trener også flere i denne gjengen:

a1jm.jpg

Fyren helt til høyre konkurrerer denne uken i klassen 55+. Fyren nest til høyre er i klassen 65+. Eric er i midten. han til venstre er nå superdeffet til helgens konkurranse mens Eric bare skal ha en Mr. Universe oppvisning (IFBA).

Jeg har lenge lurt på hvordan disse karene trener og de siste ukene (jeg har vært her siden 5.april) har jeg brukt øynene godt.

Når det gjelder mat er det vanlig oppskrift. Eric sin basis er kalkun, hest og tunfisk med karbo fra ris og pasta. Og en frokostblanding basert på havre.

Når det gjelder workouts så maser Eric om mange reps hele tiden. Hantelsamlingen hans går ikke lenger enn til 20 kilo. Og beinpressa med magasin går til 179 kilo. Beinpressa hvor du kan legge på skiver har ikke plass til mer enn 150 kilo tror jeg.

Cardio?:
Fikk Eric på tomanshånd i dag og spurte om cardiotrening. Han hverken går eller jogger for fettforbrenning. «I hate it and I eat less instead» sier han. Han innrømmer også at beina har for lite masse og at fettforbrenning gjennom gåing eller jogging ødelegger beina hans for konkurranse. Han konkurrerer imidlertid ikke hele året og som oss så starter han lavkarbo fem måneder før konkurranse. På meg så virker beintreningen hans mere som mengder av bodypump trening. Jeg trener mye tyngre vekter en han.

De fleste som trener seriøst her på Eric sin gym «kopierer» Eric med lette vekter og mange reps på omtrent samtlige apparater. Jeg går så tungt jeg kan og det er dobbelt så mye som de fleste her. Men de har ikke så mye masse. Bilder forteller bare halve sannheten. De er flinke til å holde fettet unna og da ser jo alt større ut selv om musklene er små. Det minner meg om en historie som verserer om franske sykkelryttere som aldri vinner Tour de France. Årsaken er at de er for late på trening. Og her skal de da ikke bli svette. De spiser heller mindre enn å måtte slite med deffing.

Akkurat nå lengter jeg litt hjem til Condis og frivektrommet hvor det er plass til 360 kg på beinpressa.

Og Runes plan om å kjøre meg ned til fettprosent på 10% som en prøve, i løpet av juni måned, og som jeg kanskje bør holde en måneds tid. Deretter en runde med spraytanning og deretter nye bilder gir en god pekepinn på hvor høstens og vinterens fokus må legges. Når jeg så pøser på litt i igjen fra august/september vil jeg komme inn i en anabol fase med god fremgang (mener Rune).

Og jeg gjør som mesteren sier🙂

4 kommentar to “I.B.F.A. World Championship 2007”

  1. per gunnar olsen Says:

    Hei.
    Håper været er bra der. Har i dag vært ute og måket snø for å få ut bilen.(bor i Væsterålen).
    Hvordan får du trent tungt med så lette hantler osv. Vil du si at denne lette treningen med mange reps(ca. mange reps og sett ) er bortkastet eller gir den resultater?

  2. Gunnar Brathen Says:

    Her er noen utdrag av forskjellige artikler på iform.no:

    Å gjøre sitt ytterste for å trene mest mulig intensivt, er uten tvil den viktigste faktoren når det gjelder å få muskelmassen til å øke. Det betyr i praksis at hver gang du trener skal du presse deg så langt du klarer, pluss litt til. Hvis du klarer dette uten at det går utover evnen til å ta deg inn igjen, vil du klare å øke muskelmassen raskere enn du trodde var mulig.

    For god muskeltilvekst må du trene tungt (6-12 repetisjoner). Kontraksjonsdelen i treningen skal være eksplosiv og den negative fasen skal være langsom slik at man letter unngår skader og får en høy spenning i musklene (dette gir bedre muskeltilvekst).

    Trening med få og moderat antall repetisjoner utviklet mest styrke og muskelhypertrofi, mens trening med mange reps utviklet best utholdenhet.

  3. per gunnar olsen Says:

    Takk for svaret Gunnar.
    Nyt været og tren godt.

    Mvh
    Per G Olsen

  4. […] til VM i Frankrike i November. Et arrangement Eric Orrao (min franske coach) er vertskap for. Et arrangement jeg jeg har skrevet om på denne […]

Kommentarer er stengt.

