For lite karbohydrater

banan.jpgPå fredag (idag er det mandag etter trening) var jeg opprømt. Forrige uke gikk nemlig unna med kjempekick og økte vekter på nesten alle øvelser. I tillegg fortsetter flesket å renne av.

Jeg er altså på riktig vei. Vekta er konstant, fettet forsvinner og da må jo muskelvolumet øke. Jeg må innrømme at når jeg ser meg selv i speilet så leter jeg etter små tegn på fremgang, ikke tilbakegang. Heldigvis støtter tallene meg. Calipteret som brukes for å måle fettprosent viser at fettfolden over hoftene nå er under 2cm og fettfolden ved navlen er under 2,8cm. Tallene fra 9.januar og 14.februar finer du her.

MEN DET KOSTER
Kostholdet på en typisk treningsdag ligger på ca 320gr kvalitetsprotein og ca 140gr karbohydrater pluss 60gr fett fra maten og Udos Choice omega olje i tillegg. Det er den lave mengden karbohydrater som får flesket til å forsvinne. Problemet er imidlertid at du trenger karbohydrater for å prestere. Og til nå har jeg også kjørt denne dietten gjennom helgene. Altså ingen «spisedag».

Idag var jeg sliten FØR trening.
Jeg traff som vanlig Rune Sørlie på gymmen og hans konklusjon var klar «som blekk»:

Jeg trenger mere karbohydrater!

Etter litt høyttenking i lobbyen på gymmen foreslo han at jeg skulle fjerne bananen fra havregrøten til frokost og erstatte den med en spiseskje lettsyltetøy.

Lunsjen jeg vanligvis har kl 11:00 med kylling/grovbrød kan jeg fortsette med.

Mellommåltidet kl 14:00 hvor jeg vanligvis inntar en 300gr boks med Cottage Cheese sammen med en spisesskje lettsyltetøy justeres til en halv boks CottageCheese med to spiseskjeer lettsyltetøy pluss den bananen jeg før hadde til frokost pluss litt havrekli (fiber) som binder karbohydratene og slik at de frigjøres over lengere tid. Dette gir mer karbohydrater en time før trening!

Før trening foreslår han 2 målebeger proteindrikk istedenfor 1 målebeger.

Etter trening fortsetter jeg med 2 målebeger proteindrikk og en teskje melis (raske karbohydrater). 

Middagen fortsetter som før.

Mellommåltidet kl 20:00 blir resten av CottageCheesen fra kl 14:00 pluss en banan og en spiseskje lettsyltetøy. Altså litt mindre protein og litt mere karbohydrater.

Kveldsmåltidet er ett målebeger proteindrikk.

SPISEDAG
Jeg har fått «ordre» om å slutte å «sulte» meg igjennom helgene og istedet fylle på med karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene til påfølgende ukes trening. Men, jeg skal beholde den totale mengden kcal (2500). Det innebærer at proteinmengden skal reduseres denne dagen.

Så da er det bare å adlyde🙂 og se hvor dette bærer hen.

Kommentarer er stengt.

