Å prioritere dårlige muskelgrupper

….er det jeg gjør for tiden. Etter mange år med trening og troen på at det gjelder å bli sterkest mulig har jeg endt opp med å bli «sterk og smal» istedenfor harmonisk. I min stadige søken etter treningsstoff på nettet kom jeg over en artikkel av Sondre Bjerke Martinsen som handler om akkurat dette. Overskriften er «Symmetri og harmoni».

Artikkelen kan du lese på iform.no og Sondre treffer spikeren på hodet med følgende uttalelse:

«-Ofte er man veldig glad i en spesiell muskelgruppe. Ikke så veldig rart. Det er det som vi faktisk er bra i vi liker å holde på med. Det er menneskets natur. For å gjøre noe med de områdene vi ikke er så veldig fornøyd med på vår egen kropp så må vi prioritere disse områdene. Prioritere dårlige muskelgrupper innebærer å nedprioritere gode muskelgrupper og det er det som er det vanskelige. De gode muskelgruppene kan vedlikeholdes mens andre områder forbedres.»

Sondre er norgesmester fra 2006 i Athletic Fitness +180 og rådene hans er vel verd å lytte til. Hadde jeg lest dette for ti år siden hadde min trener Rune Sørli hatt en enklere jobb frem mot oktober 2008.

«-Setter man symmetri høyt på prioriteringslisten tidlig i treningskarrieren vil man slippe å slite med dette senere når en muskelgruppe er mye mer utviklet enn en annen.» sier Sondre Bjerke Martinsen og jeg må medgi at han har rett.

Én kommentar to “Å prioritere dårlige muskelgrupper”

  1. Hei, takk for positiv kommentar om min artikkel på iForm.no. Lykke til videre med satsingen mot NM!!

Kommentarer er stengt.

