Trenerens oppsummering 15. februar 2007

gb-portrett.jpgDet har gått 10 år siden jeg begynte med styrketrening og det har gått halvannen måned siden deltagelse i NM i kroppsbygging i 2008 ble besluttet. Det har gått èn måned siden kostholdet ble endret og det har gått èn måned siden Rune Sørlie sa ja til å hjelpe denne gærne 59-åringen gjennom de neste 20 månedene frem til et best mulig resultat i 2008.

rs-portrett.jpgRune Sørlie, norgesmester i kroppsbygging NM veteran + 40 år 2003, hadde jeg kjent i mange år og blitt imponert over hans kunnskaper om trening og kosthold og ikke minst hans mange treningstips til «gamlingen». Rune satt imidlertid noen krav som jeg godtok uten betenkingstid. Rune forlangte fokus, prioritering og at jeg måtte ha støtte fra fruen. Skulle han bruke tid på dette prosjektet så måtte jeg være villig til å levere resultater.

Den usikre biten var å få forankring på hjemmebane. Selv om hun var vant til ti års trening tre til fire ganger i uken er det noe annet når gamlingen stikker seg ut og setter seg mål som ingen andre i vår vennekrets er i nærheten av å tenke som naturlig. Og kanskje attpåtil finner svært unaturlig eller «out of his mind». Det gikk imidlertid over all forventning og det virker som fruen er fornøyd med at gamlingen har overtatt det meste av middagslagingen. Hun har imidlertid tatt tilbake ansvaret for to fiskemåltider i uken.

Resultater etter den første måneden
Resultatet av å spise dobbelt så mye mat i form av ca. 300gr proteiner, 60gr fett og 170gr karbohydrater per dag kombinert med økt treningskvalitet var forbløffende:

Vekten lå stabilt på 96,5kg men fettprosenten var redusert dramatsik fra 27% til 17,5%. Jeg tar forbehold om noe usikkerhet i målingene men tendensen er krystallklar og understøttes av at tykkelsen på fettfolden ved navlen er redusert fra 46mm til 30mm. I tillegg har lårenes omkrets økt med 2cm. Biceps med 1cm og bryst med 3cm.

Utgangspunkt og muligheter
15.februar var datoen jeg hadde gruet meg til noen uker. 15.februar var èn måned etter at det nye kostholdet og nytt treningsprogram var «innkjørt». 15.februar var dagen for trenerens vurdering. Dommens dag i klartekst. 15.februar var også dagen da jeg for første gang skulle prøve meg på konkurranseposering. Noe jeg hadde hørt var utrolig slitsomt og som det da også viste seg å være. Opp med «kassa», inn med magen, en gang til etc.

Personlig trener Rune Sørlie har følgende budskap 20 måneder før konkurransen:
Gunnar har en fysikk som de fleste 60-åringer kan misunne ham. Gjennom vektreningen har han oppnådd god utvikling, spesielt i skuldre, bryst og øvre rygg. Også hans armer samt ben holder godt mål.

Gunnar har idag en fettprosent på 17 % tatt med en såkalt fettkaliber. Denne metoden er god men blir aldri helt nøyaktig. Han har hatt mange inaktive år før han begynte å trene for ti år siden og det ser ut som fettet er jevnere fordelt på kroppen sammenlignet med jevnt aktive, som får fettdepoene øket for det meste på magen og midje.

Muskelutviklingen blir enklere å se samtidig som fettprosenten synker, men jeg skal likevel gå igjennom Gunnars fysikk for å se hva han trenger mer av for å bli en mer komplett kroppsbygger. Jeg har også gjort endringer i Gunnar sitt treningsprogram, som han har skrevet om tidligere.

  1. Brystmusklatur: relativ tykk i muskalturen men mangler noe på øvre og yttre del av muskelen.
  2. Trapezius (nakke): tykk musklatur spesielt sett bakfra, noe som kommer av for tung skuldertreningder trapezius har tatt for mye av belastningen.
  3. Skuldre: mangler utvikling i ytterkant og dermed skulderbredde og blir dermed som vi sier «trang».
  4. Triceps: relativ god tykkelse men savner definisjon.
  5. Biceps: som triceps men vi ser at Gunnar har utviklet litt «peak» (topp).
  6. Rygg: her har nok Gunnar den tykkeste muskalturen, men savner utvikling av nedre latissimus, den brede ryggmuskel.Også ryggstrekkerne mangler noe volum.
  7. Magemusklatur: fortsatt vanskelig å se da fettprosenten må ned.
  8. Lår: Gunnars lårmuskaltur er også relativ kraftig, men savner utvikling i nedre del, lårbiceps savner også «peak».
  9. Legger: ser ganske grove ut forfra, men savner noe utvikling sett bakfra, samt definisjon.

STATUSBILDER per 15.FEBRUAR 2007:

gunnar-14feb2007-3-440.jpg

gunnar-14feb2007-7-440.jpg

gunnar-14feb2007-10-440.jpg

gunnar-14feb2007-11-440.jpg

gunnar-14feb2007-5-440.jpg

gunnar-14feb2007-14-440.jpg

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: