dorian yatesDorian Yates, mannen som trente minst og økte mest, som kom, som vant og forsvant når han hadde vunnet det han ville vinne, 6 ganger mr. Olympia. Ingen triks, bare hard trening.

Dorian Yates dukket opp på scenen i 1985, og vant mr. Olympia første gang i 1992. Han har nå avsluttet sin karriere som profesjonell kroppsbygger og driver eget gym i England.

Den utrolige karrrieren er tuftet på blant annet genetikk, ambisjoner, pågangsmot, kunnskap, vilje, og massevis av tid og krefter og hard og systematisk trening.

Yates beviser at maksimal framgang kan oppnås med minimalt volum på treningen, noe som krever mindre energi og tid til å trene. Dette har han gjort ved å trene med full intensitet, noe som innebærer å gi alt 100%.

Yates poengterer at kroppsbygging er en prosess som krever tid og at man bør sette seg mindre delmål og ta et skritt av gangen.

Tradisjonelt sett trener mange kroppsbyggere 15-20 sett på hver muskelgruppe. Yates brukte ikke mer enn 2 sett per muskelgruppe. Selv med dette uhyre lave volumet reduserte Yates intensiteten over 14 dager hver 7. uke, for å unngå overtrening og stagnasjon.

Basisøvelsene er de aller beste, og det er disse han har brukt for å bygge opp sin enorme muskelmasse. Foroverbøyd roing med løse vekter, benkpress, skulderpress, triceps- og bicepscurl, stiff-legged deadlift, knebøy, beinpress, tåhev og sit-ups. Etter 2-3 lette oppvarmingssett går han rett på den tyngste vektbelastningen som han kan klare 6-10 repetisjoner med (på overkroppen). På bena brukte han 8-20 reps.

Hele artikkelen kan du lese på trim.no

Kommentarer er stengt.

%d bloggers like this: