Traff jeg Latsen?

Det var tirsdag igår og det viser seg at denne uken blir en korrigeringsuke. Rune var som vanlig på plass og var ferdig med sin beinøkt da jeg kom kl 15:00. Jeg hadde rygg på programmet men var ivrig etter å finne øvelser som fokuserer på de svakeste områdene mine.

Rune var velvilligheten selv, (takk skal du ha), og så jo allerede i forrige uke at jeg ikke hadde den samme utviklingen på Latsen som på øvre og midtre rygg.

lats-1.jpgFor høyt og for smalt
Gjennom mange år har jeg trent for «høyt» og for «smalt». Det har resultert i at jeg er sterkere enn de fleste (yngre) i skuldre, biceps og øvre/midtre rygg. Latsen er kort og burde vært videre og gått lenger ned. Problemet med å trene Lats er da åpenbart om du tenker deg om.

All Lats trening foregår ved å «trekke og dra». Enten ved ulike nedtrekksøvelser eller ulike roøvelser. Det betyr at kraften passerer underarm, overarm, skulder og litt øvre rygg før den når ned til Latsen (langt der nede på hver side). Så om du har svakt utviklet Lats i forhold til de musklene som ligger «foran i løypa» så risikerer du at kraften blir «brukt opp» på veien og at Latsen ligger «urørt».

Det har altså vært mitt problem, og Rune testet meg ut i flere øvelser for å finne ut hvilke som passet meg best. Altså i hvilke øvelser jeg fikk kontakt med Latsen. Dette kjente han ved å holde på muskelpartiet mens jeg kjørte øvelsene. På de to første, sittende og stående roing i maskin med både en og to armer, samt mine vanlige nedtrekksøvelser kjente han ingenting.

Dermed var det klart for et par nye variasjoner

Øvelse 1: Sittende kabelroing med lav bane og «lillefingergrep». (Se Bilde helt til høyre i toppbanneren). Min tidligere versjon av kabelroing innebar mye bruk av skuldre og hadde en høy bane som traff over navlen. Den nye øvelsen har en bane som toucher lårene og ender opp så langt nede som mulig. Og jeg bruker lillefingrene for å presse banen ned. Armene strekkes heller ikke helt ut som før og dermed unngår jeg å involvere skuldrene i samme grad.

Øvelse 2: Nedtrekk foran med bredt kabelroingshåndtak. Albueleddet skal heller ikke her være utstrakt i utgangsstilling og jeg skal fiksere på minst mulig bruk av armer og skuldre. Hjernen skal tenke Lats. Øvelsen gjennomføres ved at jeg følger på bakover og i nedre stilling treffer øvre del av håndtaket nedre del av brystet. Også her er trykket på lillefingrene trikset som gjør at Latsen trer i funksjon.

Øvelse 3: Nedtrekk bak hodet og med fremoverbøyd omvendt sittestilling. Dette er ikke en Lats øvelse men treffer øvre rygg. Den supplerer de to første øvelsene slik at Øvelse1-3 nå blir ryggprogrammet en periode fremover.

Min innlagte Stifflegged markløft for nedre rygg legges istedet inn som avsluttende øvelse for bakside lår.

Traff jeg Latsen?
Ja jeg kjente at den var i bruk igår. Og jeg brukte litt tid på å kjøre igjennom øvelsene på lav vektbelastning. Om jeg traff vil «treningsverken» fortelle meg. Altså om det er mere treningsverk i Latsen enn jeg har hatt tidligere de påfølgende dagene. Og, jo, idag som er dagen etter, kjenner jeg at det murrer mere i det riktige området. Men det går sikkert et par uker før øvelsene sitter skikkelig.

2 kommentar to “Traff jeg Latsen?”

  1. Først gratulerer med klart oppsatt mål og enda mer for å kjøre en blogg på tema slik at vi alle kan følge deg og forberedelsene fram til 2008. Skal bli spennende å se om folk tenner på tema og om det blir litt liv her.

  2. Dette skal det bli lats av ja… : )
    Fitnesservce, Rune

Kommentarer er stengt.

