Klar for ny uke

Det er mandag og det er klart for en ny omgang med bryst og triceps. Jeg har nå kjørt den nye dietten i nøyaktig 2 uker og forsøkt å unngå såkalte «spisedager» som de fleste kroppsbyggere legger inn en gang i uken. Normalt på Lørdager og da kan man spise det man har lyst på.

Dette er en luksus jeg foreløpig ikke unner meg og grunnen er at jeg må mye mer ned i fett og at dietten fortsatt er i en innkjøring med prøving og feiling. Før jeg vet hvordan dietten virker på kroppen er det også umulig å vite hvordan slike spisedager påvirker resultatet i feil retning.

I disse 2 ukene har jeg klart å ligge på ca 2200-2500kcal per dag fordelt på 210-240gr proteiner, 170-200gr karbohydrater og 50-60gr fett. I dette er det inkludert en proteindrink morgen og kveld som alene gir 48gr protein. Dette gjelder ikke-treningsdager.

På treningsdager suppleres dette med en proteindrink før trening og en dobbel etter trening. Tilsammen 72gr protein ekstra som bringer summen opp i ca 300gr protein på treningsdager, uten å øke mengden av karbohydrater.

Jeg sliter med å komme opp i 300gr protein per dag og kroppen trenger mere tid for å tilpasse seg flere måltider og konstant metthetsfølelse. Jeg kommer derfor til å kjøre denne dietten frem til neste måling (vekt, fett, omkretser) 9.februar og deretter se om noe må økes eller reduseres. Jeg må huske på at jeg som 59-åring ikke forbrenner like mye som en 30-åring fordi produksjonen av testosteron avtar med alderen.

I tillegg til mat har jeg også økt inntaket av vitaminer. Nå står det et helt batteri av pilleesker på skrivebordet:

  • Spektro Multivitamin
  • E-vitamin 350mg
  • C-vitamin 750mg
  • Sink
  • Multi B-Stress
  • CLA
  • Kalsium-Magnesium
  • Udo’s Choice (Omega olje)

FØLER JEG MEG BEDRE?
Definitivt. Kroppen føles mere «kompakt» og treningsoverskuddet er mye større. Jeg har ikke gått opp i livvidde foreløpig. Det er altså det samme beltehullet hvilket gir meg et håp om at mere mat med riktig fordeling gir mere muskler og mindre fett. Jeg vet det er tøv å snakke om dette allerede etter et par uker men det er likefullt slik jeg «føler meg».

Jeg gleder meg til dagens gjennomkjøring og har j… lyst til å øke vektene på sittende benkepress til 140kg. Tok 120kg før jul. Sist mandag klarte jeg 8 rep med 130kg i siste sett.

Jeg har den filosofien at skal du bygge muskler må du presse deg maskimalt. Kvalitet i utførelse og hele tiden prøve å «ta litt til».

Mange reps på lette vekter passer godt som «hvileskjær» en gang i blant og når du føler deg sliten. Men ikke som en normal økt.

Treningsverk er herrrlig!!
Jeg mener ikke å være støl. Treningsverk handler om å virkelig kjenne at du har trent. At hele muskelgruppen «vibrerer» litt om kvelden og at du kjenner du har gjort en skikkelig ryggøkt helt frem til dagen før neste ryggøkt. Altså nesten en uke.

Jeg kjenner fortsatt en herlig følelse i ryggtavlen etter forrige ukes workout. Heldigvis står ikke neste ryggøkt på programmet før i morgen og det føles perfekt. Idag er det bryst og biceps og der er treningsverken over.

OPPDATERING ETTER DAGENS ØKT
Da er treningsøkten ferdig og noen øvelser er allerede justert.

Men først må jeg meddele at:
Ja, jeg klarte et fjerde sett på sittende brystpress med 8 repetisjoner på 140kg.

Jeg traff som vanlig min Coach Rune Sørlie og etter at jeg hadde betrodd meg til ham om at jeg ikke var fortrolig med skrå (nedover) Flies med kabel tok han et titt på brystmusklaturen. Han fant ut at jeg nok hadde trent for «smalt» og egentlig var stor nok i nedre og midtre brystparti. Han fant ut at jeg måtte jobbe mere med øvre bryst ut mot skulderpartiet på begge sider. Og, at jeg hadde bra anlegg for å få fin musklatur i dette partiet.

Som sagt så gjort. Dermed forsvant skrå nedover Flies ut av programmet for en stund og inn kommer bred brystpress med hantler i svakt skrånende skråbenk. Ikke slik jeg tidligere har kjørt denne øvelsen med rett vinkel i albueleddet. Nei, nå skal det være større vinkel med bredere «utslag» og starte så lang bak som mulig. Bevegelsen opp skal være med samme vinkel i albueleddet hele veien og skuldrene skal være senket. Gjennom hele øvelsen skal du kjenne strekk og sammetrekning i øvre brystmusklatur utover på sidene opp mot skulderen.

Rune viste meg også en benkepressøvelse for det samme muskelområdet. Bredt grep og stangen skal føres ned mot halsgropen. Der kan den med fordel føres nærmere mot haken før den skyves opp i utgangsstilling.

Én kommentar to “Klar for ny uke”

  1. diabetes…

    […]Klar for ny uke « Gunnar Bråthen (64)[…]…

Kommentarer er stengt.

